Czy rosnący eksport zwiastuje większą aktywność w obszarze ekspansji zagranicznej?
Ubiegły rok był rekordowy pod względem wielkości obrotów handlu zagranicznego Polski.
Eksport towarów i usług w 2022 r. wyniósł ponad 404 mld euro, co stanowi wzrost o 21,4 proc. rok do roku. Największym partnerem handlowym Polski w 2022 r. pozostały Niemcy, których udział w eksporcie towarów Polski stanowił 27,8 proc. (wobec 28,8 proc. rok wcześniej), następne są Czechy – 6,6 proc., Francja – 5,7 proc., Wielka Brytania – 4,9 proc. oraz Włochy – 4,6 proc.
Według danych Eurostatu w 2022 r. eksport towarów i usług stanowił 61,7 proc. polskiego PKB, tyle samo co w przypadku Austrii, a np. w przypadku Czech było to 75 proc. Rosnący eksport jest filarem wzrostu gospodarczego i często pierwszym krokiem na drodze ekspansji zagranicznej przedsiębiorstw.
Wykonaliśmy ten pierwszy krok, natomiast w kontekście bezpośrednich inwestycji zagranicznych mamy nadal sporo do nadrobienia. Według danych Banku Światowego polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne (FDI net outflows) w latach 2012–2022 stanowiły średnio 0,94 proc. PKB, przy średniej dla krajów UE na poziomie 3,63 proc., w tym dla Czech 2,31 proc., a dla Słowacji 1,15 proc. Dysproporcję w zakresie FDI pomiędzy Polską a naszymi sąsiadami z UE widać zatem bardzo wyraźnie.
Dlaczego tak jest?
Wartość FDI danego kraju jest powiązana z poziomem jego...
Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.
Ponad milion tekstów w jednym miejscu.
Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"
ZamówUnikalna oferta